Az SDL telepítése

Czirkos Zoltán · 2017.07.13.

Az SDL grafikus könyvtár telepítése Windowson, Linuxon és Mac OS X-en.

Az SDL telepítéséhez két dolgot kell tenni. Először is, fel kell telepíteni az SDL fájljait valamilyen operációs rendszer specifikus módon. Utána pedig be kell állítani a fejlesztőkörnyezetet, hogy megtalálja azokat. Alább megtaláltok minden szükséges fájlt Windows-hoz és Mac OSX-hez is (Linuxon automatikus a dolog).

1. Windows + Code::Blocks 16.01 (MinGW-s verzió)

Ha a Code::Blocksból a MinGW-vel együtt telepített változatot használod, akkor az SDL telepítése néhány fájl bemásolásából áll. Az SDL fájljai innen tölthetőek le:

SDL-1.2.14-infoc-1601.zip

Ezt ki kell csomagolni valahova. Van benne egy SDL-1.2.14 nevű mappa. Azon belül három további mappát lehet találni: bin, include és lib.

  • A bin-ben lévő fájlokat be kell másolni a C:\Program Files\CodeBlocks\MinGW\bin mappába. (Előfordulhat, hogy a zlib1.dll már megvan ott.)
  • Az include teljes tartalmát a C:\Program Files\CodeBlocks\MinGW\include mappába.
  • Ugyanígy a harmadikat, a lib tartalmát a C:\Program Files\CodeBlocks\MinGW\lib helyre.

Ha ez kész, akkor a Code::Blocks menüjéből ki kell választani a „Settings/Global variables…” menüpontot. A „Current Set”-nél a „default”-ot, lentebb a „Current Variable”-nél az „sdl”-t. (Ha nincs, akkor a „Current Variable”-lel egy sorban lévő „New” gombra kattintva létrehozható.) A „base” mezőben meg kell adni a C:\Program Files\CodeBlocks\MinGW mappát.

Az SDL változó beállítása

Ahhoz, hogy megjelenjen a projektek között az InfoC SDL projekt, még néhány teendő van.

codeblocks_wizard-1601.zip

A fenti csomagban található fájlokat a C:\Program Files\CodeBlocks\share\CodeBlocks\templates\wizard mappába kell másolni úgy, hogy az ott lévő, eredeti config.script nevű felülíródjon. Ha sikerült a dolog, a Code::Blocks újraindítása után a „New Project” menüpontnál megjelenik az InfoC SDL projekttípus.

2. Windows + Code::Blocks a HSZK-ban

A fenti levő telepítési utasítást kell követni azzal az eltéréssel, hogy a laborban a C:\Users\eduId\SDL mappába kell bemásolni a bin, include és lib fájljait, és ennek megfelelően kell beállítani az SDL globális változót a CB-ben. Ezt követően a PATH változóba (célszerűen a végére) be kell írni a C:\Users\eduId\SDL\bin mappát (WIN7: rendszer tulajdonságok → speciális → környezeti változók szerkesztése → adott felhasználó változói). Így az otthonról hozott projektfájlokkal (*.cbp) a programok fordíthatók, futtathatók.

3. Linux + Code::Blocks

Ez sokkal egyszerűbb, mint a fenti. Az SDL könyvtárak csomagból elérhetőek és automatikusan telepíthetőek. Ubuntun csak ennyit kell beírni egy parancssorba:

sudo apt-get install libsdl1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-ttf2.0-dev libsdl-mixer1.2-dev

Ezután codeblocks_wizard-1312.zip csomagban található fájlokat (rendszergazdai jogokkal) az /usr/share/codeblocks/templates/wizard mappába kell másolni, az eredeti config.script fájlt felülírva. (Régebbi verziókhoz: lásd a fentebbi linkeket.)

Fordítás parancssorból. Jár az SDL-hez egy parancssori szkript, amely kiírja, hogy milyen paraméterek szükségesek a fordítóprogram számára. Ez az sdl-config. Ennek kimenete a szükséges opciók listája, amelyet a fordítónak a parancssorból át tudunk adni, a ` (backtick) jellel. A hello.c SDL-es programunk lefordításához ennyit kell tenni parancssorból:

gcc hello.c -o hello `sdl-config --cflags --libs` -lSDL_gfx -lSDL_ttf -lSDL_image -lSDL_mixer

Ez az alap SDL mellett a többi függvénykönyvtárat is a programhoz linkeli.

4. Windows + Visual Studio

Gyurácz Kristóf összeállított egy csomagot, amellyel az SDL használható a Visual Studio környezetben is. A szükséges fájlok letölthetők innen: SDL_VS.zip, a telepítési leírás: SDL_VS_install.pdf.

5. Mac OS X

Szalai Albin készített egy installert, amely letölthető innen: SDL_MacOSX_installer.dmg. (32 bites OSX Lion és 64 bites OSX Mountain Lion verziókkal tesztelve.) A fájlban van egy OLVASSEL.rtf nevű írás, amely bemutatja a használatot.